In onze nieuwe rubriek 'Docent aan het woord', laten we bewegingsonderwijzers uit het werkveld aan het woord. Wat drijft hen om wel of niet te werken met digitale hulpmiddelen? Hoe staat het ervoor met de expertise van onze collega's? Lijkt het je ook leuk om op deze pagina te komen, let us know ;)!


Mattijs Mussert

 

Welke opleiding heb je genoten (en wanneer) of ben je op dit moment mee bezig? HALO 1998 begonnen, momenteel Master Sport- en Beweeginnovatie aan de HAN.

 

Op welke school werk je (of loop je stage) of welke andere functie heb je en binnen welk soort onderwijs valt dit? (HBO/MBO/VO etc.) Daltonschool Klaverweide in Noordwijk (PO)

 

Wat vind je van de LO app? Benoem hierbij tips en tops (zodat wij het evt. kunnen meenemen in onze volgende update). Ik ben zelf een docent die vrij actief vernieuwingen volgt, zodoende ken ik veel van de besproken apps in de LO App al. Neemt niet weg dat ik het een mooi initiatief vind.

De toekomstige rubriek docent aan het woord is een leuk idee!

 

Gebruik jij digitale hulpmiddelen in jouw lessen? Waarom wel/niet? Vertel ook wat je gebruikt, hoelang en waarom je het gebruikt en hoe je ermee in aanraking bent gekomen. Ja, ik gebruik geregeld digitale hulpmiddelen in de lessen. Waarom? Ik denk dat de hulpmiddelen die ik gebruik allemaal op een bepaalde manier bijdragen aan het leereffect, de organisatie of mijn 'administratie'. Video delay, voor het vertraagd terugzien van de vaardigheden. Team shake, om af en toe op een andere manier de teams te vormen. Balance it, acro voorbeelden.Pages, om notities te maken. Numbers, voorheen gebruikt voor een beoordelingssysteem. Scanner Pro, om briefjes (inschrijven voor een toernooi) te scannen en op te slaan. Gymwijzer, video instructie. Dartfish easytag, heel soms om iets te (laten) turven. Dropbox. MQScan. Google Drive. IDoceo, leerlingoverzicht en notities. Chwazi, random iemand kiezen of groepjes vormen. Scorebord. Timer. Homecourt, meet hoevaak leerlingen in de basket gooien. (meer voor de leuk) Youtube, om af en toe iets te laten zien. Allen heb ik her en der gevonden op het internet.

 

In hoeverre zijn digitale hulpmiddelen volgens jou nodig om gedifferentieerd en gepersonaliseerd leren in de les beter uit te kunnen voeren? Leg uit. Welke apps/programma's gebruik je veel in jouw lessen? Waarom juist die? Aangezien het hulpmiddelen zijn... is het niet nodig. Je kan ook zonder. Maar het kan zeker wel een bijdrage leveren en het voor jou als docent makkelijker maken.Timers, video delay en teamshake zijn mijn favorieten. Daarnaast ben ik, als onderdeel van mijn opleiding, een innovatief beoordelingssysteem/leerlingvolgsysteem aan het ontwikkelen. Informatie hierover is te vinden op www.gymladder.nl of facebook.com/gymladder

 

Hoe zie jij de ideale gymzaal voor je? Denk hierbij aan de inrichting van de zaal, gebruik van digitale hulpmiddelen (vast of mobiel) etc. Ruim, genoeg plek voor meerdere onderdelen. Een mix van standaard en vernieuwend materiaal. Multifunctionele wandrekken en ringeninstallaties. Een interactieve video muur mag zeker niet ontbreken. Eventueel aangevuld met een smartboard. Licht van de zaal in delen te regelen (ivm videomuur)

 

Hoe zie je ons vak voor je als we praten over de toekomst? Bijvoorbeeld over 5, 10 en 25 jaar? Komt dit overeen met de vorige vraag? Ik denk dat digitale hulpmiddelen dan niet meer weg te denken zijn uit het onderwijsprogramma. Inhoudelijk denk ik dat de focus meer zal liggen op gezondheid, sportidentiteit en zelfregulatie.

Sjors Elsinghorst

 

Welke opleiding heb je genoten (en wanneer) of ben je op dit moment mee bezig? ALO Amsterdam

 

Op welke school werk je (of loop je stage) of welke andere functie heb je en binnen welk soort onderwijs valt dit? (HBO/MBO/VO etc.) Corderius College en eigenaar Sportfolio App, digitaal portfolio.

 

Wat vind je van de LO app? Benoem hierbij tips en tops (zodat wij het evt. kunnen meenemen in onze volgende update). Ik vind de LO app een mooie tool die altijd bij de hand is. Mogelijk is een verbeterslag om ook een docentomgeving via de laptop te creëren.

 

Gebruik jij digitale hulpmiddelen in jouw lessen? Waarom wel/niet? Vertel ook wat je gebruikt, hoelang en waarom je het gebruikt en hoe je ermee in aanraking bent gekomen. Ja, Sportfolio App en video delay zijn de belangrijkste!

 

In hoeverre zijn digitale hulpmiddelen volgens jou nodig om gedifferentieerd en gepersonaliseerd leren in de les beter uit te kunnen voeren? Leg uit. Welke apps/programma's gebruik je veel in jouw lessen? Waarom juist die? Ik ben van mening dat je zonder digitale leermiddelen onvoldoende gedifferentieerd kan lesgeven. Door de digitale mogelijkheden kan elke leerling veel meer geregisseerd bewegen binnen de eigen mogelijkheden.

 

Hoe zie jij de ideale gymzaal voor je? Denk hierbij aan de inrichting van de zaal, gebruik van digitale hulpmiddelen (vast of mobiel) etc. De ideale gymzaal is voor mij een gymzaal met een verrijdbaar scherm. Één of meerdere iPads en gebruik van de telefoon van de leerling.

 

Hoe zie je ons vak voor je als we praten over de toekomst? Bijvoorbeeld over 5, 10 en 25 jaar? Komt dit overeen met de vorige vraag? Het bewegingsonderwijs zal het eerste vak zijn dat leerlingen motiveert om te ontwikkelen zonder de extrensieke beloning van een cijfer. Binnen het bewegingsonderwijs staat het proces centraal en niet enkel het behaalde eindresultaat. Elke leerling zal hierin zijn voortgang bijhouden middels een digitaal portfolio (Sportfolio App)


Kaz Kambayashi

 

Welke opleiding heb je genoten (en wanneer) of ben je op dit moment mee bezig? ALO Amsterdam

 

Op welke school werk je (of loop je stage) of welke andere functie heb je en binnen welk soort onderwijs valt dit? (HBO/MBO/VO etc.) Gymleerkracht P.O.

 

Wat vind je van de LO app? Benoem hierbij tips en tops (zodat wij het evt. kunnen meenemen in onze volgende update). Handige en overzichtelijke app. Misschien een format om zelf muziek te zetten onder de shuttleruntest.

 

Gebruik jij digitale hulpmiddelen in jouw lessen? Waarom wel/niet? Vertel ook wat je gebruikt, hoelang en waarom je het gebruikt en hoe je ermee in aanraking bent gekomen. Ik gebruik een ipad. Deze wordt ingezet voor meerdere doeleinden. De apps Chwazi en Teamshake om teams te maken. Videodelay voor feedback van bewegingen. Jullie app voor de shuttleruntest en instructie voor verschillende bewegingen. Scoreboard als scorebord en tenslotte wheel of what voor twister op de klimmuur en tikspelletjes. Verder hebben mijn collega en ik een subsidieaanvraag ingediend voor een inovatiefonds. Deze is gehonoreerd en we hebben hiervan 12 fitlights en 16 dancepads aangeschaft. De lights zijn misschien bekend als reactie lampen maar wij zien hier nog zoveel extra mogelijkheden in. De dancepads brengen de drempel voor bewegen op muziek enorm omlaag. Dit vooral voor jongens. Dit zijn mobiele dansmatten waarop je middels een geprojecteerd spel op de muur gedifferentieerd kunt dansen. Tenslotte zijn we een pilot bewegend leren gestart waarbij we ook gebruik maken van de playfinitybal. Dit is een bal met een chip die je kunt connecten met de ipad. Zo kun je hoogte snelheid en afstand aflezen. Deze chip kan ook uit de bal gehaald worden en bv in de sok gestopt worden. Er zijn verschillende apps voorhanden

 

In hoeverre zijn digitale hulpmiddelen volgens jou nodig om gedifferentieerd en gepersonaliseerd leren in de les beter uit te kunnen voeren? Leg uit. Welke apps/programma's gebruik je veel in jouw lessen? Waarom juist die? Ik ben van mening dat je zonder digitale leermiddelen onvoldoende gedifferentieerd kan lesgeven. Door de digitale mogelijkheden kan elke leerling veel meer geregisseerd bewegen binnen de eigen mogelijkheden.

 

Hoe zie jij de ideale gymzaal voor je? Denk hierbij aan de inrichting van de zaal, gebruik van digitale hulpmiddelen (vast of mobiel) etc. De ideale gymzaal is voor mij een gymzaal met een verrijdbaar scherm. Één of meerdere ipads en gebruik van de telefoon van de leerling.

 

Hoe zie je ons vak voor je als we praten over de toekomst? Bijvoorbeeld over 5, 10 en 25 jaar? Komt dit overeen met de vorige vraag? Het bewegingsonderwijs zal het eerste vak zijn dat leerlingen motiveert om te ontwikkelen zonder de extrensieke beloning van een cijfer. Binnen het bewegingsonderwijs staat het proces centraal en niet enkel het behaalde eindresultaat. Elke leerling zal hierin zijn voortgang bijhouden middels een digitaal portfolio (Sportfolio App)

 

Justin Koenen

 

Welke opleiding heb je genoten (en wanneer) of ben je op dit moment mee bezig? Sport en Bewegen niveau 4 versneld. (2016 - 2018)

 

Op welke school werk je (of loop je stage) of welke andere functie heb je en binnen welk soort onderwijs valt dit? (HBO/MBO/VO etc.) Werkzaam als buurtsportcoach voor de gemeente Huizen. Voornamelijk werkzaam in het basisonderwijs en speciaal basis onderwijs.

 

Wat vind je van de LO app? Benoem hierbij tips en tops (zodat wij het evt. kunnen meenemen in onze volgende update). Ikzelf vindt de LO app top! Heel veel input en mooie overzichtelijke leskaarten. Werk er graag mee en merk dat de visuele tools die erbij zitten voor de kids erg handig zijn. Ik hoop dat er continue nieuwe input blijft komen zodat er nog lang mee gewerkt kan worden.

 

Gebruik jij digitale hulpmiddelen in jouw lessen? Waarom wel/niet? Vertel ook wat je gebruikt, hoelang en waarom je het gebruikt en hoe je ermee in aanraking bent gekomen. Ik maak gebruik van voorbeeld video's om bepaalde bewegingsvormen te laten zien. Ik maak ook gebruik van slowmotion om bepaalde details van bewegingen te laten zien. Verder is het handig voor stagiaires om een beeld te hebben van de les die gegeven gaat worden. Zo kan ik ze laten zien wat er verwacht wordt en in welke stappen het opgebouwd wordt.

 

In hoeverre zijn digitale hulpmiddelen volgens jou nodig om gedifferentieerd en gepersonaliseerd leren in de les beter uit te kunnen voeren? Leg uit. Het is een stap voorwaarts in het moderne onderwijs. Je maakt nu gebruik van tools die het lesgeven makkelijker en voor de kids duidelijker maken waar voorheen geen gebruik van gemaakt kon worden. Je kunt nu voor ieder kind een voorbeeld op maat laten zien of een persoonlijke analyse maken van de beweging.

 

Welke apps/programma's gebruik je veel in jouw lessen? Waarom juist die? LO app, slowmotion apps, youtube.

 

Hoe zie jij de ideale gymzaal voor je? Denk hierbij aan de inrichting van de zaal, gebruik van digitale hulpmiddelen (vast of mobiel) etc. Een les waar veel beweging en uitdaging in zit. Kids kunnen op een iPad hun niveau aanklikken en krijgen dan een video te zien met wat er verwacht wordt. Blijkt vanuit de beelden die gemaakt worden dat het kind het kan, gaan ze verder naar het volgende filmpje. Zo kunnen ze zelf stapjes maken en leren ze kritisch te kijken naar hun eigen bewegingen.

 

Hoe zie je ons vak voor je als we praten over de toekomst? Bijvoorbeeld over 5, 10 en 25 jaar? Komt dit overeen met de vorige vraag? Ik denk dat ons vak, net als het onderwijs in de klas, steeds meer gebruik gaat maken van moderne tools. Geautomatiseerde systemen en technologie om ieder kind zo goed mogelijk te kunnen voorzien van passend bewegingsonderwijs zit voor mij in de lijn der verwachting.



Jos Remmers

 

Welke opleiding heb je genoten (en wanneer) of ben je op dit moment mee bezig? ALO amsterdam 76/80

 

Op welke school werk je (of loop je stage) of welke andere functie heb je en binnen welk soort onderwijs valt dit? (HBO/MBO/VO etc.) Erfgooiers College

 

Wat vind je van de LO app? Benoem hierbij tips en tops (zodat wij het evt. kunnen meenemen in onze volgende update). Erg interessant. Duidelijk.

 

Gebruik jij digitale hulpmiddelen in jouw lessen? Waarom wel/niet? Vertel ook wat je gebruikt, hoelang en waarom je het gebruikt en hoe je ermee in aanraking bent gekomen. Zeker, ik gebruik een iPad, MacBook, telefoon dit al verschillende jaren voor de LO lessen. Ook hebben we als sectie een scholing gehad via de LO app.

 

In hoeverre zijn digitale hulpmiddelen volgens jou nodig om gedifferentieerd en gepersonaliseerd leren in de les beter uit te kunnen voeren? Leg uit. Het is vooral makkelijker dan met papier werken en interessanter voor leerlingen, die leven in de digitale wereld.

 

Welke apps/programma's gebruik je veel in jouw lessen? Waarom juist die? LO app, al veel ervaring mee. En YouTube, daar kun je bijna alles vinden.

 

Hoe zie jij de ideale gymzaal voor je? Denk hierbij aan de inrichting van de zaal, gebruik van digitale hulpmiddelen (vast of mobiel) etc. Flexibele maten mogelijk. Lijnen op de vloer op afroep. Elke ruimte een digitaal scherm.

 

Hoe zie je ons vak voor je als we praten over de toekomst? Bijvoorbeeld over 5, 10 en 25 jaar? Komt dit overeen met de vorige vraag? LO buiten school, meer als buitenschoolse activiteit. Zelfde ruimte als boven zou dan helemaal ideaal zijn.

Lars Thurkow

 

Welke opleiding heb je genoten (en wanneer) of ben je op dit moment mee bezig?ALO Amsterdam (heden)

 

Op welke school werk je (of loop je stage) of welke andere functie heb je en binnen welk soort onderwijs valt dit? (HBO/MBO/VO etc.) PO (stage), eind van het jaar VO er bij

 

Wat vind je van de LO app? Benoem hierbij tips en tops (zodat wij het evt. kunnen meenemen in onze volgende update). Ik vind hem top! Je kan er ideen uit halen, je krijgt vernieuwingen beter mee en blijft up to date! Ik heb de nieuwste versie nog niet gebruikt maar wellicht een mogelijkheid tot sparren met andere gebruikers?

 

Gebruik jij digitale hulpmiddelen in jouw lessen? Waarom wel/niet? Vertel ook wat je gebruikt, hoelang en waarom je het gebruikt en hoe je ermee in aanraking bent gekomen. Prima verbetering voor je lessen, kan er genoeg oefeningen of spellen uithalen. Kunnen nog wel wat meer activiteiten bij bij elk onderdeel.

 

In hoeverre zijn digitale hulpmiddelen volgens jou nodig om gedifferentieerd en gepersonaliseerd leren in de les beter uit te kunnen voeren? Leg uit. Voornamelijk voor het VO kan je meer uit je lessen halen. Binnen het PO zou je hier ook meer uit kunnen halen, mits de programma’s/apps hiervoor geoptimaliseerd zijn aan de bewegingsniveau’s per groep.

 

Welke apps/programma's gebruik je veel in jouw lessen? Waarom juist die? LO app, en veelal spelwebsites, omdat dit me ook weer andere activiteiten aanbied binnen een leerlijn.

 

Hoe zie jij de ideale gymzaal voor je? Denk hierbij aan de inrichting van de zaal, gebruik van digitale hulpmiddelen (vast of mobiel) etc. Veel toestellen die uitschuifbaar zijn, belijning aangepast aan de leerlijnen ipv aan de sporten die in een zaal worden gespeeld.

 

Hoe zie je ons vak voor je als we praten over de toekomst? Bijvoorbeeld over 5, 10 en 25 jaar? Komt dit overeen met de vorige vraag? Noodzakelijk om kinderen in de huidige samenleving actiever in bewegingsactiviteiten te betrekken en ze wat mee te geven wat ze buiten school ook kunnen doen. De vraag komt goed overeen met de vorige, omdat een andere inrichting van je gymzaal noodzakelijk is.



Lauri Luijken

 

Welke opleiding heb je genoten (en wanneer) of ben je op dit moment mee bezig?Alo Nijmegen Han

 

Op welke school werk je (of loop je stage) of welke andere functie heb je en binnen welk soort onderwijs valt dit? (HBO/MBO/VO etc.) Op dit moment niks maar heb gewerkt voor de SVS Zeist VO

 

Wat vind je van de LO app? Benoem hierbij tips en tops (zodat wij het evt. kunnen meenemen in onze volgende update). Ik vind hem top! Je kan er ideen uit halen, je krijgt vernieuwingen beter mee en blijft up to date! Ik heb de nieuwste versie nog niet gebruikt maar wellicht een mogelijkheid tot sparren met andere gebruikers?

 

Gebruik jij digitale hulpmiddelen in jouw lessen? Waarom wel/niet? Vertel ook wat je gebruikt, hoelang en waarom je het gebruikt en hoe je ermee in aanraking bent gekomen. Ja een Digibord om dingen uit te leggen en een iPad om te filmen en terug te kijken!

 

In hoeverre zijn digitale hulpmiddelen volgens jou nodig om gedifferentieerd en gepersonaliseerd leren in de les beter uit te kunnen voeren? Leg uit. Het hoort bij de huidige maatschappij, kinderen en jongeren vinden het leuk en het ondersteund je als docent

 

Welke apps/programma's gebruik je veel in jouw lessen? Waarom juist die? Filmpjes op YouTube, de LO app of programma's op video's vertraagd af te spelen

 

Hoe zie jij de ideale gymzaal voor je? Denk hierbij aan de inrichting van de zaal, gebruik van digitale hulpmiddelen (vast of mobiel) etc. Een vloer waarbij lijnen zichtbaar en onzichtbaar kunnen worden, elektrische hulpmiddelen zodat je niet veel hoeft te verslepen, een DigiBoard en beamer en camera's in de zaal.

 

Hoe zie je ons vak voor je als we praten over de toekomst? Bijvoorbeeld over 5, 10 en 25 jaar? Komt dit overeen met de vorige vraag? Ja, dit komt overeen met de vorige vraag. Ook denk ik dat niet allemaal gymzalen dan vierkant zijn maar wellicht ronder qua vorm.

Poul Boelaars

 

Welke opleiding heb je genoten (en wanneer) of ben je op dit moment mee bezig? HALO 1984 klaar

 

Op welke school werk je (of loop je stage) of welke andere functie heb je en binnen welk soort onderwijs valt dit (HBO/MBO/VO etc.)?

VO Lentiz Reviuslyceum

 

Wat vind je van de LO app? Benoem hierbij tips en tops (zodat wij het evt. kunnen meenemen in onze volgende update)? Ik kijk er te weinig op. Wellicht omdat ik geen push berichten krijg als er iets leuks/nieuws verschijnt.

 

Gebruik jij digitale hulpmiddelen in jouw lessen? Waarom wel/niet? Vertel ook wat je gebruikt, hoelang en waarom je het gebruikt en hoe je ermee in aanraking bent gekomen. Digitaal (s)portfolio. Leerlingen hebben allemaal een iPad.

 

In hoeverre zijn digitale hulpmiddelen volgens jou nodig om gedifferentieerd en gepersonaliseerd leren in de les beter uit te kunnen voeren? Leg uit. Verrijking, maar kostbaar.

 

Welke apps/programma's gebruik je veel in jouw lessen? Waarom juist die? MGL, vanwege de goede video's.

 

Hoe zie jij de ideale gymzaal voor je? Denk hierbij aan de inrichting van de zaal, gebruik van digitale hulpmiddelen (vast of mobiel) etc. Goede wifi, ruime afmeting, beeldscherm aan de wand. Goede luchtbehandeling. Ruime docentenruimte erbijj voor overleg en gesprekken. Voldoende opbergruimte.

 

Hoe zie je ons vak voor je als we praten over de toekomst? Bijvoorbeeld over 5, 10 en 25 jaar? Komt dit overeen met de vorige vraag? Minder absolute prestatiegericht, maar werken naar de mogelijkheden en interesses v.d. leerlingen.